10 вредни навика, които повишават нивата на стрес

10 вредни навика, които повишават нивата на стрес

Стресът се е превърнал в неизменна част от живота ни. Забързаното ежедневие, в което винаги се намира нещо, което да ни подразни, често създава „перфектни бури“, в които усещаме, че напрежението ни идва в повече. Но преди да се преборим с хроничния стрес, трябва първо да се избавим от някои вредни навици, които имат свойството да го засилват.

Ето кои са те:

  1. Послъгване

послъгване стрес

Какво толкова може да се случи, ако излъжем за нещо дребно в името на спокойствието? Ще постигнем напълно обратен ефект. Според изследвания, когато човек лъже дори и за дребни неща, организмът генерира огромни количества кортизол (хормонът на стреса), пулсът и кръвното налягане се покачват и тялото започва да се поти. Тоест в името на това да не влезете в конфликт с някого, всъщност вредите на самите себе си.

  1. Прекаляване със социалните мрежи

Почти не познаваме човек, който да не прекарва часове на ден във Фейсбук, Инстаграм или Тиндър. Безгрижното движение на пръстите по телефона в търсене на приятна за окото снимка обаче води до повишаване нивата на стрес, ако прекалим. Според учени прекалено дългото време, прекарано в социалните мрежи може да повиши нивата на стрес, заради постоянното сравняване с познати и приятели. Дори и да не осъзнавате, често подсъзнателно сравнявате вашият имидж, ежедневие и живот с този на познатите си, и това ви кара да се съмнявате в собствените си успехи, завиждате на чуждите или ядосвате на неволята си.

Прочетете повече: 10 най-стресиращи професии в България

  1. Омаловажаване и подценяване

Може и да не виждате проблем в това да откажете комплимент или да се разсмеете на шега по ваш адрес, но мозъкът ви не намира това за забавно. Омаловажавайки себе си, вие причинявате ненужен стрес и безпокойство на организма си, а когато приятелите ви приемат това поведение за нормално, рискувате никога да не ги отучите и винаги да се чувствате зле. Подценяването пък е пряк ефект от прекаленото време, прекарано в социалните мрежи, където всички изглежда живеят по-хубав живот от вас. Фокусирайте се върху добрите си черти, за да избегнете излишния стрес и отбягвайте хора, които вечно се бъзикат на ваш гръб.

  1. Прекаляване с кафето

прекаляване с кафето стрес

Кафето е едно от най-брилянтните човешки изобретения. Но подобно на всичко останало, ако прекалим, може да си навредим. Кофеинът кара тялото да произвежда кортизол. Това е една от основните му функции. Ако чувствате излишно напрежение и обичате да пийвате кафе, то може би не е зле да се ограничите. Можете да заместите енергийните източници с упражнения сутрин, по-рано лягане и прием на мултивитамини.

Прочетете повече: Страдате ли от хроничен стрес? (ТЕСТ)

  1. Съгласие с неща, които не харесвате

Често когато животът ни среща с хора с трудни характери, които на всяка цена искат да са прави, естествената ни реакция е да отстъпим, за да не влизаме в излишни спорове. Но когато се съгласявате с неща, които не ви харесват, всъщност спорите със самите себе си и вътрешното си его. Това води до яд и тъга, които са пряко следствие на отделянето на кортизол. А може да си го спестите, ако просто откажете да се съгласите.

  1. Постоянно анализиране

Всички го правим. За съжаление така работи мозъкът. Мислим за това как да решим един или друг проблем, за това как да постигнем целите си, за това какво се опитва да ни намекне шефът или половинката и накрая създаваме допълнителни проблеми, които ги е нямало преди. Този омагьосан кръг на прекомерното анализиране води до сериозно натрупване на стрес. Опитайте се да ограничавате мисленето до неща, над които имате контрол и неща, които наистина заслужават вниманието ви и ще видите, че драстично ще намалите нивата на ежедневен стрес.

  1. Липса на физически упражнения

липса на физически упражнения стрес

Уседналият начин на живот влияе лошо на талията, сърцето, и да, дори на психическото здраве. Редовните упражнение облекчават нивата на стрес чрез освобождаване на ендорфини и други благоприятни за психиката химикали. Тренировките вдъхват увереност за начина, по който изглеждаме, разсейват ума от злободневни тревоги и подобряват взаимодействието с околните – все решения на проблемите, описани досега. Липсата им пък води до затлъстяване, за което е доказано, че причинява допълнителен стрес.

Прочетете повече: Какво се случва с организма ни когато сме с наднормено тегло?

  1. Вечно отлагане

Много хора си мислят, че работят по-ефективно, когато са притиснати от крайни срокове. Това може и да е така, но причината е изкуственото поставяне на организма в режим на прекомерен стрес. Всичко трябва да се случи в последния момент и мозъкът се мобилизира да действа бързо под ефекта на завишени нива на кортизол. Този навик е много опасен и може да доведе до развитието на хроничен стрес при работещите в големи фирми с много отговорности. По-добре планирайте ефективно, отколкото да се стресирате излишно.

  1. Самосъжаление

Пораженческото мислене е много типично за нас българите. Държавата ни е виновна за всичко. Шефът е гаден. Нямаме късмет и нищо не ни върви. Отрицателните мисли ви обезкуражават да си поставяте нови цели и да развивате потенциала си, а това ви кара да изпитвате постоянна тревога. Всеки човек има негативни мисли от време на време, но насърчаването им рискува да ви въвлече в спирала на негативизъм, който естествено се подхранва от стреса. Това перманентно усещане за провал може сериозно да увреди психическото ви здраве в дългосрочен план. Бъдете по-уверени в себе си и избягвайте да се самосъжалявате.

  1. Лош сън

лош сън стрес

 

Добрият непробуден сън е източник на физическа и емоционална устойчивост. Лошият води след себе си редица негативни ефекти за организма. Американската Фондация за здравето на съня съобщава, че 60 до 90% от пациентите с депресия страдат от безсъние. Повече от половината от всички случаи на безсъние пък са свързани с хроничен стрес, според Националния алианс по психични заболявания на САЩ. Ако усетите, че имате такъв проблем, трябва да вземете незабавни мерки за подобряване на съня.

Много от тези навици са въпрос на характер. Други пък са създавани с години и са се превърнали в част от зоната ни на комфорт. Въпреки това български лекари предупреждават, че стресът трябва да се лекува, защото крие сериозни рискове за здравето. Точно с тази цел е създадена и антистрес програмата на Pulse Health Center за бързо и ефективно избавяне от стреса. Тридневната програма РЕСТАРТ предлага диагностика и комплексно лечение на стрес с помощта на антистрес и детокс процедури в съчетание с упражнения на чист въздух в петзвезден комплекс. И всичко това на брега на морето.

Прочетете повече за антистрес програмата тук и разберете как може само за три дни да се върнете към ежедневието изцяло заредени и готови за нови успехи.

Pulse Health Center Night

Share this article