Как да останем здрави в сезона на вирусите? - Pulsehealth.bg

Как да останем здрави в сезона на вирусите?

Кихащите и кашлящи хора около нас стават драстично повече в зимните дни. Това, разбира се, е нормално, предвид че зимата е сезонът на грипа и настинките. През декември бяха регистрирани първите случаи на грип у нас, а заболелите вече наброяват над 4000. Пикът на епидемиите обаче ще са в края на януари, началото на февруари.

Ако вече сте минали през първата вълна на заболели или искате да се предпазите, има лесни начини, с които може да се подсили имунната система, така че да останете здрави в сезона на вирусите.

Кои са най-разпространените вируси?

как да останем здрави в сезона на вирусите – най-разпространените вируси

200 са вирусите, които предизвикват настинки и простуда целогодишно. До грип обаче водят специфични грипни вируси, които циркулират само през зимния сезон. Те са основно два щама – А и В и винаги имат определени имена – „Калифорния“, „Мичиган“, „Хонг Конг“, „Пукет“, „Колорадо“, „Сингапур“ и др.

Тези, за които се предполага, че ще разболяват през съответния сезон се включват в противогрипните ваксини. Какъв да е съставът им пък се определя според данни, които СЗО събира от центровете за контрол на инфекциозните заболявания в държавите от южното полукълбо, месеци, преди студът да дойде в България. По тях се открояват преобладаващите щамове и новите мутации.

Тези, които са били най-масови, имат най-голям шанс да продължат да се разпространяват и СЗО препоръчва на производителите на ваксини да вградят в ампулите защита точно срещу тях. Остава разбира се условието, че грипът е един най-изменчивите вируси и не може да се гарантира на 100%, че същите щамове ще дойдат и у нас.

Къде е най-вероятно да се заразим?

как да останем здрави в сезона на вирусите – как е най-вероятно да се заразимВ затворени помещения вирусите се разпространяват най-бързо и лесно, а заради студеното време обикновено офисите и домовете рядко се проветряват. Това ги превръща в места, където е много вероятно човек да се зарази. Въобще всяко затворено място, където се събират повече хора, може да се превърне в инкубатор на вирусни бактерии, затова проветряването, дори и за минута, но често, е силно препоръчително.

Прочетете повече: Джогинг за здраве, добра фигура и тонус

Освен това след кихане и кашляне, ако докоснете окото, устата, носа си или някоя друга телесна повърхност, без да сте дезинфекцирали веднага ръцете си, повишавате риска да се заразите. Първо, защото грипните вируси се предават по въздушно-капков път и второ, когато попаднат върху дадена повърхност, те оцеляват до 4 часа, т.е. лесно се пренасят и могат да заразяват дори часове след това.

Опасно е и храненето на открито. Когато човек си купи хотдог или пица отвън и мине на място, където много хора кихат или кашлят, вирусът може лесно да попадне върху храната, от което вероятността да се зарази също е много голяма.

Каква е разликата между грип и настинка?

 как да останем здрави в сезона на вирусите – разлика между грип и настинка

Обикновено хората не правят разлика между грип и настинка, но това не са еднакви състояния. Важна причина човек да може да ги различава е, че се лекуват по различен начин.

За разлика от настинката, която засяга предимно горните дихателни пътища и преминава по-леко, грипът поваля изведнъж, буквално за часове, продължава 5-7 дни и се лекува по-трудно.

Прочетете повече: Как да се приспособим към активния есенен период след дългите празници и ваканции?

Симптомите му са висока температура, обикновено над 38 градуса, болки в гърлото, суха кашлица, тежест в белия дроб, главоболие, дразнене от светлина, болки по мускулите и ставите и трудно ставане от леглото.

Симптомите на настинката пък са хрема, запушен нос, сухо дращещо гърло, кихане, бляскави очи, леко повишена температура.

Как да се лекуваме?

как да останем здрави в сезона на вирусите – как да се лекуваме

Ако ви е повалил грип, до 48 часа трябва да се приеме противогрипно лекарство. То помага за по-бързо възстановяване, намалява и шансовете да се стигне до  усложнения, затова е добре винаги да има по едно такова в домашната аптечка.

Антобиотикът е забранен и в двата случая – както при грип, така и при настинка, освен ако не е изписан от лекар. Това обаче се случва само, когато се е развила бактериална инфекция като бронхит, пневмония и т.н. Освен това дори грипът да ви повтори в един и същи сезон, той протича по различен начин и не е сигурно, че антибиотикът, който последния път сте пили и ви е помогнал, ще свърши същата работа. Със самолечение по този начин има риск да се развие антибиотична резистентност, което означава, че съответният антибиотик спира да действа и лекува.

Прочетете повече: 10 лесни начина да постигнем дълголетие

През останалото време, когато дискомфортът е причинен от настинки и инфекции, е добре да се хапва по-често лимон с мед или само лимон, особено при суха кашлица и болки в гърлото.

Според специалистите точно определено лечение при настинките няма, а организмът трябва да се остави сам да се пребори с тях, като се подпомага с поддържащи средства – течна храна, почивка, витамини. Само така имунната система изгражда нужния имунитет. Обикновено те държат 3 дни, но могат да продължат и 7 до 10 дни.

Ако след  този период състоянието продължи да се влошава, консултацията с лекар е задължителна. Препоръчва се да има такава дори и по телефон, и преди всеки прием на лекарства.

Какви превантивни мерки могат да се вземат?

как да останем здрави в сезона на вирусите – превантивни мерки

Добрата профилактика остава един от основните начини, които предпазват от грипна зараза. Освен почивка, приемане на здравословна храна и пиене на достатъчно течности, тя включва и обръщането на особено внимание на това с кого и как се влиза в близък контакт. Независимо дали сме навън, или на затворено място, е най-добре да се общува с хората на метър и половина разстояние.

Прочетете повече: Минерална или изворна: как да изберем подходящата вода за нас и семейството ни?

Ръцете трябва да се мият по-често и със сапун, както и винаги да се носят антибактериални кърпички. Особено когато кихаме или кашляме в ръката си, веднага след това тя трябва да се дезинфекцира, за да не се прехвърлят бактерии по други повърхности.

Физическа активност, повече време, прекарано на чист въздух, прием на витамин С, но без да се прекалява, също са част от превантивните мерки.

Грижата за здрава имунна система започва още от лятото, когато организмът може да си осигури достатъчно количество запаси от витамин D. Той е важен, защото все повече проучвания доказват, че дефицитът му е ключов фактор за поява на инфекции. Най-много витамин D се синтезира в кожата, когато сме изложени на слънчева светлина. Тя осигурява до 90% от нужните количества. През зимата обаче това е трудно, затова на среща идват храните – млечни продукти, яйца, черен дроб и мазна риба (сьомга, треска, тон, скумрия), както и хранителните добави.

Прочетете повече: Сила, здраве и балансирам ум с енергия от слънцето

Туршиите, саламуреното сирене, киселото мляко, суджуците и киселото зеле, които са част от традиционната българска кухня, са доказани естествени пробиотици, подсилващи имунната система.

Share this article