Съществува ли „пристрастяване към социалните мрежи“ и как да се справим с него? - Специализиран център за детокс и отслабване Pulse Health Center

Съществува ли „пристрастяване към социалните мрежи“ и как да се справим с него?

Използването на интернет, и в частност социални мрежи като Facebook, Twitter, Instagram, Tinder, Snapchat и други, се превърна в крайъгълен камък на съвременната комуникация и общуване. Те дават възможност на хората да останат свързани без значение от времето и мястото, на което се намират. В много случаи социалните мрежи са дори неизменна част от работата на хората и ключът към успеха на голям брой фирми.

Въпреки положителния им принос обаче, през последните години темата за влиянието им върху социалния живот на хората заема все по-голямо и важно място. Причина за това е появата на съвсем нова зависимост, а именно пристрастеността към социалните мрежи.

Какво представлява пристрастяването към социални мрежи?

 социалните мрежи

Проблемът с употребата на социалните мрежи идва тогава, когато ровенето из информацията в тях, преглеждането на профили на приятели или неангажиращото скролване, започнат да отнемат значителна част от времето на човек, в резултат на което негативно биват засегнати други сфери от живота като работа, семейство и дори хобита.

Въпреки че психолозите определят подобно състояние като зависимост, медицината все още не го е признала за болест или форма на разстройство. Преди около 7 години обаче проучване на изследователи от Чикагския университет показа, че пристрастяването към социалните мрежи може да бъде по-силно от това към цигарите и алкохола.

Прочетете повече: Можем ли да откажем цигарите и как да го направим?

Учени от Харвардския униерситет пък се спират на друг момент. Ключова част от това, което хората правят в социалните мрежи, е да говорят за себе си – да споделят снимки, музика, храна, четива, пътешествия и ред други. Именно този аспект изследват и учените, като правят ядрено магнитен резонанс на група хора с изявена пристрастеност към различни интернет платформи и приложения. Целта била да сканират мозъците им и да видят какво се случва, когато същите хора говорят за себе си. Снимките показали, че това стимулира центрове в мозъка, свързани с удоволствието, а влиянието било почти същото като при секс и хранене.

Как да разберем дали проявяваме подобна зависимост?

социалните мрежи

Средно по 135 минути на ден отделят масово хората, за да се ровят в социалните медии. 56% от всички пък споделят, че се притесняват да не изпуснат нещо важно онлайн. Но въпросът е дали при всички тях подобно поведение е свързано със зависимост?

Прочетете повече: 10 вредни навика, които повишават нивата на стрес

Можем да разберем това за себе си, като си отговорим на следните въпроси:

  • Когато не сте онлайн, прекарвате ли твърде много време в мислене за социалните мрежи или планиране, кога и как ще ги използвате?
  • Смятате ли, че с течение на времето все повече изпитвате необходимост да използвате социалните мрежи?
  • Използвате ли социалните мрежи, за да забравите или избягате от лични проблеми?
  • Често ли опитите ви да намалите използването на социални мрежи са без успех?
  • Ставате ли неспокойни или притеснени, ако не можете да използвате социалните мрежи или имате ограничен достъп до тях?
  • Използвате ли социални мрежи толкова, че това да е оказало негативно влияние върху поведението, работата, връзката или обучението ви?
  • Проверката на Facebook, Instagram, Snapchat, Viber и т.н. първото нещо, което правите сутрин ли е?

Прочетете повече: Как да се справим с претоварването с информация?

Ако отговорите са положителни за някои от тези въпроси, вероятно става дума за стандартно  потребление на социалните мрежи. Но ако е така за повечето или за всички от тях, тогава може да развиете действителна зависимост от използването на социални мрежи. Подобно на всяко психологическо заболяване или състояние, единственият начин това да бъде потвърдено, е чрез официална диагноза от клиничен психолог или психиатър.

Какви са вредите?

социалните мрежи

Проучване на университета в Салфорд сред 298 потребители на социални медии показва, че при половината от тях употребата на Facebook и Twiter прави живота им по-лош. Установено е още, че прекомерното използване на интернет и социални медии може да има отрицателното въздействие върху здравето и благосъстоянието на човек, особено при младите хора, които са най-активни потребители.

Липсата на директна връзка „лице в лице”, която отсъства при общуването онлайн, кара хората да се чувстват самотни и по-малко щастливи. Въпреки че социалните мрежи осигуряват удобството на бързата връзка и свързаност, не може напълно да се пренебрегне необходимостта от физическо и лично взаимодействие с други хора.

Прочетете повече: Какво е паник атака и как да се справим с нея?

Прекомерната употреба на интернет повишава още нивата на тревожност, умора, стрес и влияе на цялостното благосъстояние. Засилва желанието за непрекъснато сравняване с околните и това, което те споделят – щастлив живот, успешна работа, пътешествия и т.н. Принудителното задоволяване на тази необходимост за „постижения“ може да породи негативни чувства, които в бъдеще да доведат до по-сериозни проблеми и да причинят психично разстройство.

Чисто физическите здравословни проблеми, до които може да доведе пристрастеността към социалните мрежи, са:

  • главоболие и замъглено зрение, дължащо се на напрегнатостта на очите като резултат от дългите часове на гледане на екрана.
  • болка в гърба и шията от постоянното навеждане, за да погледнете телефона си, ако прекарвате повече време на него
  • проблеми със съня
  • развиване на Синдром на карпалния тунел – притискане на един от важните за ръката нерви, което може да се дължи на дълги часове на повтаряне на едно и също движение с китката и ръката, което често се случва при продължително седене пред компютъра или на телефона

Прочетете повече: Стресът на работа: как да го идентифицираме и неутрализираме?

Не на последно място пристрастеността към социалните мрежи със сигурност повлиява на продуктивността, особено на работа. Ако човек прекарва най-продуктивните си часове в социалните мрежи, ще използва по-голямата част от енергията си за това, което пък ще намали мотивацията и съсредоточеността, необходими за доброто изпълнение на работните задачи.

Как човек може да се справи с нея?

социалните мрежи

Ако смятате, че прекарвате твърде много от ценното си време в социалните мрежи или може би сте пристрастени към тях, не се притеснявайте, защото има начини да се отървете от този лош поведенчески проблем.

  • Една „дигитална детоксикация” никога не е излишна. Тя ще ви принуди да намалите времето, прекарано в социалните мрежи. Това може да се постигне чрез няколко основни стъпки, като изключване на звуковите известия на телефона, проверка на нотификациите само на всеки кръгъл час или пък предварително определено време през деня, в което използването на телефона да е забранено.
  • Дръжте лаптопите, таблетите и всички устройства, даващи достъп до социалните мрежи, далеч от спалнята си, за да избегнете изкушението проверката им да е последното нещо вечер преди сън и първото след събуждане.
  • Създавайте си непрекъснато работа или занимание. Когато човек има свободно време, много лесно посяга към телефона, затова измислете начини как да го запълните – хобита, спорт, разходки, театър, кино и др.
  • Инсталирайте си приложения, чрез които можете да ограничите времето, прекарано в социалните мрежи. Такива са Offtime, Moment, AppDetox, BreakFree и Stay on Task. Те са проектирани така, че след като превишите предварително зададеното време, ви изхвърлят или блокират от избраната социална мрежа за кратко време.

Използването на социалните медии безсмислено подхранва пристрастяването, така че инвестирайте време в ходене навън, упражнения, четене или излизане с приятели.

Share this article