Как да се справим с претоварването с информация? -

Как да се справим с претоварването с информация?

Претоварването с информация е проблем, с който все повече хора се сблъскват днес.

24-часовият поток от новини, социалните мрежи и въобще интернет, който вече е основна и често незаменима част в ежедневието и в работата, са причина консумацията на информация да се увеличава значително. В не редки случаи това води и до т. нар. бърнаут или прегаряне.

Кои са най-честите причини, водещи до претоварване с информация?

претоварване с информация - причини

Според учените не толкова големият обем от информация е причина за синдрома с претоварването, колкото неспособността на хората да систематизират, организират и подберат тази, която им е необходима.

Освен това нарастването на информационните потоци става много по-бързо, отколкото се развива способността на човешкия мозък да ги усвоява. Колкото повече и по-качествена информация ни попада, толкова повече искаме да я консумираме, а това съответно води до претоварваме.

Прочетете повече: Как да се приспособим към активния период след дългите празници и ваканции?

В днешни дни съществуват почти толкова много причини за информационно претоварване, колкото е и наличната информация. Най-чести сред тях обаче са:

  • Непрекъснатото създаване на огромни количества нова информация
  • Лесният начин за размножаването и споделянето ѝ онлайн
  • Бързото нарастване на видовете канали, по които може да се получава информация –  радио, телевизия, печатни медии, уеб сайтове, електронна поща, мобилни телефони  и др.
  • Големият обем противоречива, недостоверна, неточна, стара и без високо съдържание информация
  • Липсата на методологии за бързо обработване, сравняване и оценка на информационните източници
  • Прекалената заетост в работата и у дома

Защо е лошо и как вреди?

претоварване с информация - вреди

Един от основните и най-големи проблеми, до които води претоварването с информация е, че човек постепенно и съвсем неосъзнато спира да бъде активен и да предприема действия.

Прочетете повече: 10 храни, които намаляват стреса

Потокът от информация днес е безкраен и колкото повече човек се „рови” за такава, започва да се убеждава, че трябва постоянно да следи за всичко ново, за да може да е успешен в живота, работата или това, което му харесва да прави. Крайният резултат е, че се консумира прекалено много информация, а се действа твърде малко, просто защото човек няма достатъчно време за това.

Основен начин за справяне с подобен проблем е самоконтролът.

Как да разпознаем информационното претоварване?

Признаците за проява на синдром на информационно претоварване са лесно забележими. Ако усетите дори един от тях, със сигурност е време за почивка, при това по-дълга.

Прочетете повече: Стресът на работа: как да го идентифицираме и неутрализираме?

Ето и кои са те:

  • Бързото забравяне на току-що получена информация
  • Усещането за непълноценност спрямо получената информация през деня, въпреки че голяма част от него е прекарана в четене в интернет, гледане на телевизия и др.
  • Ако усамотяването и почивката за повече от ден-два се превръщат в кошмар, а не в средство за релакс
  • Ако информацията около вас е толкова много, че вместо да ви помага, намалява способността ви да се концентрирате и работите, без да се разсейвате
  • Ако все по-често сте с усещането, че времето не ви стига, а реално ежедневието ви е непрестанно обвързано с някой от източниците на информация
  • Повишено кръвно налягане
  • Липса на енергия и настроение
  • Затруднения при взимане на решения
  • Силна принуда да проверявате имейли, приложения, гласови съобщения, социални мрежи и др., защото иначе това ви кара да чувствате, че изпускате нещо важно
  • Безсъние
  • Умора

Какви са техниките за справяне?

претоварване с информация – техники за справяне1. Прочистете ума си

Прочистването на ума е подходящо упражнение за начало на вашите усилия за справяне с информационното претоварване. Напишете на лист хартия всичко онова, което се върти в главата ви, както и всяка мисъл, която по някакъв начин прекъсва този процес. По този начин мозъкът буквално се разтоварва, защото се освобождава от определено количество товар (информация), която вече не е необходимо да съхранява. Така се отпускат и нервните вериги в него.

Прочетете повече: Anger management или как да преборим гнева

След това, отново на лист хартия, си създайте план за действие. Разпределете задълженията си на такива, които трябва да се направят на самия или следващия ден, други, които трябва да се свършат през седмицата, неща, които може да делегирате на някой друг, да отложите или да се откажете от тях.

Всичко това ще ви помогне да избистрите картината в главата си, да си поставите цели и реалистични срокове за изпълнението им, без да търсите излишна информация.

2. Научете се да подбирате новата информация и да пропускате тази, която не ви е нужда

След като ясно сте формулирали своите цели, планове, стратегии и задачи, използвайте това, за да решите коя информация е наистина важна за тяхното изпълнение.

Ако възнамерявате да прочетете, изгледате или изслушате нещо, което няма общо с вашите настоящи цели и планове, го пропуснете. Нямате нужда от това.

Тези въпроси могат да са в помощ, за да прецените дали информацията ви е нужна:

– Ще можете ли незабавно да я използвате?

– Има ли потенциал тя да промени най-скорошните ви действия или задачи?

– Наистина ли е толкова любопитна и важна, че да не може да се прочете по-късно?

Търсете само информацията, необходима за извършването на съответната задача. Трябва да се съсредоточите, за да имате ясна преценка и да можете да решите дали дадена информация е задължителна или излишна.

3. Мечтайте

Мозъкът работи в два противоположни режима – единият е, когато човек насочва мислите в определена посока, а другият е, когато мислите сами управляват съзнанието му, чрез мечтите, бляновете и сънищата. Първият режим е този, при който можем да работим, да извършим дадена дейност и т.н. Но умът не може да остане на тази скорост през целия ден, защото се пренатоварва.

Прочетете повече: Медитация на открито: как, защо и къде?

Затова и често сами се „улавяте”, че сте се „отплеснали” от работата, която сте започнали да вършите и сте се замислили за нещо съвсем различно, случващо се понякога дори далеч от вас. Това е т. нар. режим на сънливост. Тогава различни мисли се сливат една в друга, без да имат особена връзка помежду си. Този режим е като невронно копче за рестарт на мозъка, при който освен това се отделя и определено количество глюкоза, нужна, за да работи мозъка съсредоточено по дадена задача.

Бленуването има и чисто стратегически ефект. В такива моменти мислите бързо се сменят от една в друга, създавайки между тях връзки, които иначе трудно може човек да си представи, но които могат да дадат дълго търсени решения на задачи и проблеми.

4. Разберете, коя е минималната ефективна доза информация за вас

Минималната ефективна доза обикновено се свързва с лекарствата. Това е количеството медикамент, което в най-малка доза дава положителни резултати, а надвишаването води до отрицателни странични ефекти.  Консумирането на информация действа до известна степен по сходен начин.

Прочетете повече: Какво е аура камера и как ни помага да бъдем балансирани?

Необходимо е точно определено количество, което да помогне за постигане на целите и плановете в живота. Всичко над това няма да подобри резултатите по-нататък. Ако се опитате да консумирате прекалено много информация, то в крайна сметка тя ще ви попречи да предприемете каквото и да е действия. А без действия няма напредък.

5. Тренирайте мозъка си

претоварване с информация – техники за справяне – трениране на мозъка

Решаването на кръстословици, четенето на неспециализирана литература, ученето на чужди езици са все упражнения, които тренират паметта, логиката, уменията за съсредоточаване и развиват въображението. Всичко това заема от свободното ви време, което иначе бихте употребили за ровене в интернет, проверяване на профилите в социалните мрежи, пощата и т.н., което обикновено натоварва с излишна информация.

Прочетете повече: Чудноватите храни, които влияят на психиката ни

6. Почивайте

Правилото за 15 минути почивка на всеки два часа важи в пълна сила, когато човек иска да се предпази или да се справи с информационното натоварване, особено в работен ден. Достатъчно е да излезете малко на въздух, да се разходите из офиса или да поговорите за нещо приятно с колега, но не използвайте това време за разговори по телефона, за интернет и т.н.

 

Share this article