Стресът на работа: как да го идентифицираме и неутрализираме?

Стресът на работа: как да го идентифицираме и неутрализираме?

Крайни срокове, забързано ежедневие, липса на достатъчно почивка – при този съвременен начин на живот стресът е неизбежен. Една от най-често срещаните му форми  е свързана с кариерата и работното място. Стресът на работа засяга всеки пети човек, като изтощението след работния ден е най-масово явление сред заетите. Той съставлява 40% от общия брой заболявания, свързани с работното място. За него допринасят работната среда, взаимоотношенията с колегите и натискът на клиентите. Колкото по-бързо и по-добре се научим да го минимизираме и да се справяме с него, толкова по-спокойни ще сме и ще реагираме адекватно при стресови ситуации.

Кои са рисковите фактори, които могат да доведат до стрес на работното място?

стрес на работа

Стресът се изпитва и повлиява на хората по различен начин. Всеки един от нас обаче би се съгласил, че колкото по-малко подкрепа получава човек от колегите и работодателите си, толкова по-вероятно е работното място да се превърне в нежелано и дори да ни накара да не харесваме работата си. Установено е, че начинът, по който се работи, т.е. каква е работната среда и начинът, по който се управляват организациите, са основните фактори, които определят дали дадено работно място може да бъде стресиращо. Световната здравна организация определя 9 основни категории на рисковите фактори, които могат до доведат до стрес на работното място.

Прочетете повече: Anger management или как да преборим гнева

Те са:

  1. Липса на подкрепа от организация от гледна точка на ресурси, насърчаване, развитие и т.н.
  2. Липса на яснота относно организационната визия и практики
  3. Недобра комуникация с мениджърите, липса на обратна или никаква връзка с тях
  4. Неясноти или разминавания по отношение на ролята, която заемате в организацията
  5. Затрупват ви с прекалено много или обратното – с никаква работа
  6. Работата не ви дава възможност за растеж – финансово и професионално
  7. Неравностойно/недостатъчно заплащане
  8. Нямате сигурност за работното си място, т.е. усещате, че може да го загубите във всеки един момент
  9. Нямате власт за взимане на решения, което затруднява вашата работа или пък сте натоварен с прекалено много отговорности
  10. Невъзможност да използвате пълния си капацитет от знания и умения
  11. Нерегламентирано работно време, работа на смени
  12. Занижен контрол върху работата
  13. Работа в изолация или липса на колегиалност
  14. Тормоз или насилие

Прочетете повече: 10 най-стресиращи професии в България

Всяко едно от изброените е червена светлина за вас или да се справите с проблема или да смените работното място.

Как да различим напрежението от стреса?

 стрес на работа – напрежение или стрес

Напрежението може да има положително влияние върху живота и работата. Много от нас имат нужда от определени стандарти и цели, към които да се стремят, както и крайни срокове, които да спазват, за да постигат добри резултати. Напрежението често е „горивото”, от което имаме нужда, за да изпълним дадена задача. Всеки от нас обаче има оптимално ниво, до което може да издържи на напрежението. То може да е обвързано с упорита работа, поемане на рискове, предизвикателства към самите нас, промени и новости, но докато усещаме, че над всичко това имаме контрол, тогава това напрежение работи в наша полза, защото ни прави по-продуктивни.

Прочетете повече: Има ли „добър стрес“ и какви рискове крие?

Когато изпуснем контрола обаче, това означава, че стресът е взел превес и независимо колко организирани сме и колко ефективно работим, това, което се изисква от нас, вече става трудно за вършене.

Как се отразява стресът върху здравето ни?

стрес на работа - как се отразява на здравето

Стресът е състояние, което буквално подготвя организма за отбранителни действия. В следствие на сигнали до мозъка, се задейства „аларма”, която възбужда нервната система и освобождава хормони, които изострят сетивата ни, ускорява се пулсът ни, мускулите ни се напрягат, а дишането ни става учестено и дълбоко. Този отговор на тялото е важен, защото така се защитаваме при заплашителни ситуации, без значение дали те реално застрашават здравето ни или не. Това е естествена биологична реакция на хората. Без значение дали стресиращата ни ситуация се случва на работа, у дома или навън, тялото ни ще отговори на нея по един и същи начин.

Прочетете повече: Какво е бърнаут и как да се справим с него?

Когато стресовите ситуации зачестят или останат неразрешени, тялото остава в тази „бойна готовност” за дълго. Това увеличава шансовете за износване на различни органи и системи в организма ни, с което пък се повишава риска от развиване на различни заболявания свързани със сърцето, белите дробове, очите, черния дроб, бъбреците и дори депресия.

Сред ранните признаци за стрес на работното място са:

  • Главоболие
  • Проблеми със съня
  • Затруднения в концентрацията
  • Раздразнителност
  • Проблеми със стомаха

Прочетете повече: 10 вредни навика, които повишават нивата на стрес

Как да се справим със стреса на работното място?

Ефективното справяне със стреса на работното място ще бъде от полза не само за професионалния, но и за личния ви живот. Ето няколко съвета как може да се справите с него:

  1. Проследете какво ви стресира на работа и как отговаряте на стреса

стрес на работа – как да се справим

Воденето на дневник винаги е добра идея, дори и в този случай. Опитайте се за седмица или две да записвате всички ситуации, които са ви стресирали на работа, като се постараете да опишете всяка малка подробност – в какъв момент се е случило, вие как сте се чувствали, какво сте си мислили, кои хора са участвали и т.н. Опишете и как сте реагирали – дали сте повишили тон, дали сте отскочили до магазина за нещо, дали сте излезли на разходка.

Всичко това може да ви помогне да откриете реалната причина за стреса, която може да е страх да не загубите работата си, препятствия по конкретен проект, неблагоприятна работна среда и дори дългия път, който се налага да изминавате всеки ден до работа.

Прочетете повече: 3 лесни антистрес активности за начинаещи

  1. Приемете, че е невъзможно да контролирате всичко

Стресът обикновено се поражда от ситуации, над които чувстваме, че нямаме контрол. При тези обстоятелства се стимулира производството на стресовия хормон кортизол и ако това се случва често води до ниска самооценка, липса на самоувереност и ниска концентрация. Затова е важно да идентифицирате правилно нещата, над които е възможно да имате контрол и да не се опитвате да сте отговорни за нещата, които не зависят от вас и не може да контролирате. Приемете, че има и такива ситуации.

  1. Спрете да търсите одобрението на другите

Работете върху това да сте уверени в себе си и спрете да търсите чуждото одобрение. Ако отдавате твърде много внимание на това какво мислят другите за вас и постоянно се опитвате да впечатлите някого, ще си навлечете излишен стрес, а това дори би могло да забави работния процес. Ако изместите фокуса от това как другите възприемат работата ви, всъщност е много по-вероятно да ги впечатлите.

  1. Бъдете организирани и подредете приоритетите си

Научете се да определяте кое е важно и защо, при това много бързо. В съвременния динамичен свят, в който сроковете и задачите се променят бързо, това трябва да се случва по същия начин и с приоритети. Това ще ви помогне да организирате по-добре  задачите и дейностите си. Липсата на организация и хаосът в служебните задължения неминуемо водят до стрес.

Забравете и за мултитаскинга, ако искате добре свършена работа.

  1. Релаксирайте!

стрес на работа - релакс

Работа ще има винаги  и тя никога не може да бъде свършена наведнъж. Колкото по-изморени сте обаче, толкова по-трудно се концентрирате и работата ви отнема двойно повече време. Затова не пренебрегвайте почивката, разходката навън, тренировката и здравословната храна.

Прочетете повече: 5 упражнения по медитация за начинаещи

Share this article