Йогийско дишане срещу стрес и депресия - Специализиран център за детокс и отслабване Pulse Health Center

Йогийско дишане срещу стрес и депресия

„Дишай дълбоко“ – всеки знае, че това е най-добрият начин да се успокоим, когато сме изнервени и напрегнати. Но знаете ли, че има специални техники за дишане, които не само могат да тушират моментния стрес, но и да доведат до перманентно подобрение на нервите ни? Става дума за т. нар. йогийско дишане, или „пранаяма“ – техника, която може да презареди ума по всяко време. Тя е позната на света от древността и доказано помага за успокояване на нервите, подобряване на храносмилането, усъвършенстване на уменията, повишаване на концентрацията и ред други неща.

Какво представлява йогийското дишане?

Йогийско дишане

В превод „прана” означава жизнена енергия, а „аяма” – регулирам, удължавам.

Прана е жизнената енергия, необходима на физическото тяло, за да съществува.

Тя ни поддържа живи и постъпва в тялото чрез храната, почивката, спокойното дишане и доброто настроение.

В този смисъл в пресните храни има много повече прана, отколкото в консервираните, замразени или застояли храни.

По същия начин се твърди и, че вегетарианските храни обикновено са с висока прана, докато месото, се счита за съдържащо ниска или дори отрицателна прана.

 

Прочетете повече: Какво трябва да знаем за енергийните полета в човешкото тяло?

Най-прекият и непосредствен източник на прана обаче е дишането. Начинът, по който човек диша, има силен ефект върху това как се чувства. Така се появява и пранаяма, или йогийското дишане. Това е метод за контрол на прана чрез дишането, като техниката се съсредоточава върху вдишването през ноздрите. Открита е от древните индийски мъдреци.

Самата пранаяма има няколко методики за изпълнение, по-известните сред които са бастрака, капалабхати и бхрамари. Без значение от техниката обаче, пранаяма има съществено значение по време на практикуването на йога за максимално добро изпълнение на движенията и пълно отпускане на ума, тялото и духа. Освен това, веднъж усвоена, тя може да се прилага по всяко време – когато се събудите сутрин, докато седите на бюрото си по време на стресиращ ден в работа или когато се отпускате след вечеря, като част от рутинните ви дейности преди лягане.

Какви са ползите?

Йогийско дишане

Основното предимство на йогийското дишане е, че създава хармония между тялото, ума и духа, а подобен баланс неминуемо подпомага постигането на щастлив живот.

Пранаяма използва специфични ритми и техники, с които доставя многобройни ползи на умствено, емоционално и физическо ниво.

Ето кои са те:

  • успокоява ума, намалява тревожността, безпокойството и депресията
  • подобрява фокуса и вниманието
  • намалява стреса и претовареността
  • понижава и/или стабилизира кръвното налягане
  • подсилва енергията, като носи ентусиазъм и позитивност
  • отпуска мускулите
  • подсилва имунната система
  • подмладява тялото и ума
  • може дори да забави процеса на стареене

Прочетете повече: Как йогата може да излекува физическите (и духовните) ни рани?

Тези и ред други ползи за здравето учените доказват и в днешно време, като до момента са направени над 65 проучвания, изследващи влиянието на пранаяма и други видове дихателни техники, като сударшан крия.

Какви техники има и как се изпълняват?

Три от основните и най-често употребявани пранаяма техники за дишане са:

Бхрамари

Йогийско дишане

Какво представлява?

Ако мислите в главата ви не спират да се въртят една след друга или умът ви не може да се успокои от други задачи, тревоги и т.н., намерете някой тих ъгъл или стая,

където може да се уедините за няколко минути, и опитайте „жуженето на пчелата” или т. нар. бхрамари техника.

Тя е особено полезна и за хора с хипертония.

Мигновено успокоява ума, облекчава напрежението и стреса и помага за намаляване на кръвното налягане.

Как се изпълнява?

Седнете и заемете типичната за йогата поза „лотус“. Най-важното е гърбът да е изправен. Затворете очите си. Поставете показалците върху хрущялите на ушите, но не натискайте. Дръжте устата затворена през цялото време. Поемете дълбоко дъх и когато сте готови да издишате, натиснете леко хрущялите. Докато издишате, започнете да издавате силен бръмчащ звук, наподобяващ този на жужаща пчела. Повторете 6-8 пъти.

Прочетете повече: Най-сложните йога упражнения. Ще успеете ли да ги изпълните?

За какво да внимаваме?

Важно е тази техника да се изпълнява на празен стомах.

Капал Бхати

Йогийско дишане

Какво представлява?

От всички видове упражнения за йогийско дишане, капал бхати, или дихателна техника „блестящ череп” се счита за най-ефективен за детоксикация на тялото и изчистване на енергийните канали.

Освен това се смята, че усилва интуицията на човек. Основна цел на капал бхати е въвеждане на равновесие и баланс. Тази техника също така стимулира коремните органи и може да подобри функцията на храносмилателния тракт, успокоява  ума, подобрява кръвообращението и носи блясък на лицето, обновява мозъчните клетки, ускорява метаболизма.

Как се изпълнява?

Седнете удобно с изправен гръб и поставете ръце на коленете с длани, сочещи нагоре. Вдишайте дълбоко. Издишайте силно, като паралелно прибирате стомаха навътре (движението трябва да е такова, все едно се опитвате да доближите пъпа си максимално близо до гръбнака). Когато отпуснете корема и пъпа, въздухът автоматично изпълва дробовете. Направете това 20 пъти, за да завършите един кръг капал бати.  След това постойте със затворени очи и проследете какво се случва в тялото ви. После направете още два кръга от по 20 вдишвания.

За какво да внимаваме?

Капал Бхати не трябва да се изпълнява от хора с изкуствен пейсмейкър или стентове, с болки в гърба, страдащи от епилепсия, херния или скорошна коремна операция. Не се препоръчва и за бременни, наскоро родили или жени в менструация.

Прочетете повече: Йога по време на бременност: защо е не само позволена, но и полезна

БхастрикаЙогийско дишане

 

Какво представлява?

Липсва ви енергия и имате нужда от бистър ум? Изпълнете 3 кръга от бхастрика или

т. нар. техника „духало”, за да решите проблема.

Taзи диxaтeлнa тexниĸa имa cилeн пpoчиcтвaщ eфeĸт, увеличава енергията, спомага за повишаване на храносмилателната сила и метаболизма, укрепва нервната система.

Πpeпopъчвa ce зa xopa, cтpaдaщи oт диxaтeлни paзcтpoйcтвa, cтpec и тpeвoжнocт.

Как се изпълнява?

Заемете поза „лотус“ или друга удобна поза, но така че да държите гърба изправен. Отпуснете раменете. Πocтaвeтe pъцe въpxy ĸoлeнeтe c длaнитe нaгope. Haпpaвeтe няĸoлĸo cпoĸoйни и дълбoĸи вдишвaния и издишвания през носа, опитвайки се да се cъcpeдoтoчитe въpxy дъxа, ĸoйтo влизa и излизa oт тялoтo ви. След това вдишaйтe дълбoĸo и рязко, изпълвaйĸи бeлитe дpoбoвe максимално c въздyx и също рязко издишайте, пак през носа. Вдишването и издишването трябва да се случи за 1 секунда – това е един цикъл. По време на дишането коремът се движи навън и навътре. Уверете се, че дъхът идва от диафрагмата.

За първия цикъл бхастрика направете 10 вдишвания и издишвания, починете си за 15-30 секунди, през които дишате нормално и преминете към втори кръг с 20 вдишвания и издишвания, пак почивка и трети кръг – с 30 вдишвания и издишвания.

За какво да внимаваме?

Ако главата ви се замае при изпълнението на тази дихателна техника, направете почивка, докато ви мине. След това намалете малко силата на вдишванията и издишванията. Не се препоръчва преди лягане, защото активира и енергизира ума, а това може да попречи да заспите.

Прочетете повече: 10 съвета за успешна медитация

Share this article