Какво е Mind-Body тренировката и за кого е подходяща?

Какво е Mind-Body тренировката и за кого е подходяща?

Доказано е, че доброто здраве зависи от поддържане както на добра физическа, така и на добра психическа форма. За тази цел на помощ идват Mind-Body тренировките – направление във фитнеса, при което се набляга на връзката между разума (mind) и тялото (body). Упражненията Mind-Body включват разтягане, упражнения за равновесие и дишане, както и релаксация.

Прочетете повече: Как да се справим с претоварването с информация?

В тази статия ще ви запознаем с всичко, което трябва да знаете за този иновативен метод за подобряване на общото ви здравословно състояние.

Какво представляват Mind-Body тренировките?

mind-body тренировки

Връзката дух-тяло е начин за изграждане на положителни модели на мислене, а чрез това – постигане на положителни въздействие върху цялото тяло. Mind-Body тренировките са физически упражнения с дълбок фокус върху душевността, които имат пет основни характеристики:

  • вътрешен душевен фокус
  • концентрация върху движението на мускулите
  • синхрон между движение и дишане
  • внимание върху правилната стойка
  • и вяра в „жизнената енергия“ като прана или чи, част от древните източни вярвания. Това е фината енергия, която поддържа тялото живо и в състояние на добро здраве.

Видовете Mind-Body упражнения

Съществува разнообразие от Mind-Body упражнения за желаещите да обвържат силата на мисленето с тренировките си. Те включват:

  • Йога
  • Пилатес
  • Бойни изкуства, като Тай чи, Ки гонг, Таекуондо, Карате и Джудо
  • Джиротоника
  • Йогалатес

Прочетете повече: Чудноватите видове йога по света и ползите от тях

По какво се различават отделните Mind-Body упражнения?

mind-body тренировки - видове

Mind-Body упражненията не се различават съществено помежду си, което ги прави лесни за изпълнение. Всяко упражнение предоставя определени ползи за трениращите, като основните елементи са еднакво характерни за пилатес, йога и джиротоника.

Всички те:

  • Укрепват тялото
  • Увеличават гъвкавостта
  • Помагат за цялостната координация и баланс на тялото
  • Използват дишането за поддържане на фокуса и за контрол на движенията

Прочетете повече: Чудноватите храни, които влияят на психиката ни

В допълнение всички те могат да бъдат адаптирани към различните нива на опит на всеки човек или да бъдат използвани за рехабилитация и следоперативно възстановяване.

Пилатес

mind-body тренировки - пилатес

Пилатес е система от упражнения за разтягане и сила, разработена от Джоузеф Пилатес през 1920 г., като основната им цел е рехабилитация на военнопленниците от войната. Съчетавайки навеждане и разтягане, ротации и странични прегъвания, основната задача на пилатес е да укрепи тялото отвътре навън. Сериите упражнения се фокусират върху създаване на по-естествена поза на таза и гръбначния стълб, повишавайки гъвкавостта чрез разтягане и тонизиране на мускулите.

Пилатес използва 6 основни принципа:

  • Дишане – вдишване навътре и издишване навън в синхрон с всяка стъпка от упражнението за максимизиране на ефективността
  • Център – установяване на стабилен физически център за контрол на всички движения
  • Концентрация –пречистване на съзнанието преди физическата дейност
  • Контрол – използване на плавни и естествени движения, чрез контрол върху съзнанието и тялото
  • Плавност – движенията и дишането трябва да бъдат плавни, за да се избегне разтягане и дискомфорт
  • Прецизност – изпълняване на всички упражнения по прецизен начин

Прочетете повече: Пилатес на фокус: гъвкавина и увереност за модерната жена

Основните ползи от пилатес са:

  • Активиране на неизползвани стабилизиращи мускули
  • Драстично подобряване на обхвата на движение
  • Подобрено кардио
  • Тонизиране на мускулите
  • Подобряване на телесната поза (стойката)
  • Намаляване на стреса
  • Редуциране на болките в гърба, раменете и врата
  • Рехабилитация след нараняване или периоди на обездвижване

Йога

mind-body тренировки - йога

Йога е древна индийска система за физическо и духовно самоусъвършенстване, възникнала преди повече от 5000 години. Йогата съчетава начин на живот, базиран върху използването на здравословни практики, като здравословно хранене, правилно дишане и етични избори.

Йогата има многобройни форми и видове, но четирите най-известни са Карма, Бхакти, Джнана и Раджа Йога. Йогата се гради на 8 основни стълба (ащанги):

  • Яма (Yama) – морални принципи
  • Нияма (Niyama) – дисциплина
  • Асана (Asana) – телесна поза
  • Пранаяма (Pranayama) – контрол на дишането
  • Пратяхара (Pratyahara) – контрол над сетивата
  • Дхарана (Dharana) – концентрация
  • Дхяна (Dhyana) – медитация
  • Самадхи (Samadhi) – свръхсъзнание

Прочетете повече: Какво трябва да знаем за енергийните полета в човешкото тяло?

Ползите от йогата за тялото и ума са безбройни. Ето кои са най-важните:

  • Освобождаване от стреса
  • Повишена гъвкавост
  • Подобрени стойка и баланс
  • Подобрено здравословно състояние
  • Повдигнато настроение
  • Повишена концентрация
  • Загуба на тегло
  • Подобряване на сърдечносъдовата дейност

Преди няколко години се появи нов вид Mind-Body упражнение (синтез между йога и пилатес) познато като Йогалатес. То комбинира двата вида упражнения, съчетавайки силата на пилатес и гъвкавостта на йогата.

Джиротоника

mind-body тренировки - джиротоника

Джиротониката е нов метод от типа Mind-Body упражнения. Създадена е от професионалния танцьор Джулио Хорват през 70-те години, който измислил серия упражнения за справяне с болките в мускулите и ставите си.

Първоначално става позната като йога за танцьори, а по-късно се сформира като синтез между два метода за упражнения – джирокинезис и джиротоника. Движенията се фокусират върху подобряване на двигателните способности и имитират техники, използвани в плуването, танците, йога, тай чи и гимнастиката.

Джиротониката се прави на специални уреди и упражненията следват естествените движения на тялото. Подобно на другите две системи тя се фокусира върху укрепване на тялото за стабилизиране на таза и гръбначния стълб, но използва по-ритмична техника с кръгови движения, чрез което цялото тяло и дишането работят и се движат в хармония (наподобява танц).

Прочетете повече: Сила, здраве и балансирам ум с енергия от слънцето

Основните принципи, които използва са:

  • Намерение – къде и как трябва да се движи тялото
  • Стабилност – чувство на стабилност във всеки един момент
  • Свобода – свобода в движението на ставите
  • Координация – фокус върху правилното дишане по време на движение

Ползите от джиротониката включват:

  • Подобряване на сърдечносъдовата дейност
  • Подобрена циркулация
  • Подобрена подвижност на  ставите
  • Укрепена нервна система
  • Повишена подвижност на гръбначния стълб
  • Подобрени баланс и енергия
  • Повишена координация

Mind-Body не е само фитнес за оформяне на мускули или загуба на тегло. Това е ултрамодерна форма на тренировки, която засяга едновременно тялото и ума. Физическата активност, обединяваща ума и тялото, преди всичко помага за освобождаване от стреса. Всъщност високите нива на стрес и депресия са пряко свързани с проблеми в теглото, затова облекчаването им вдъхва нов живот в тялото.  Любителите на този вид упражнения имат възможност временно да избягат от шума и ежедневието, да си починат от ритъма на големия град, да се откъснат от работата, да се отпуснат и да намерят хармония със себе си.

Груповите занимания по йога на Pulse Fitness са добър избор за място, на което може да откриете всичко това. Сега в Pulse Fitness & Spa Bulgaria през света на йогата и медитацията може да ви преведе и йога гуруто д-р Аман Суд – магистър по спорт и йогийска наука с ненадминати познания по акупресура, хипноза, Кундалини масаж и кинезиология. Той е основател на собствен вид йога „Yoga Walk” и държи рекорд в Книгата на Гинес за най-дълго воден йога клас, продължил 35 часа 18 минути и 2 секунди.

Проверете кога можете да се възползвате от познанията на д-р Аман Суд като проследите часовете по йога в този график.

Прочетете повече: 10 лесни начина да постигнем дълголетие

 

 

Share this article