Крайни срокове, проекти, задачи, отчети, от работа вкъщи и от вкъщи на работа. Все по-често ежедневието на работещите хора изглежда по този начин, което неминуемо води до стрес, липса на настроение, недостатъчно сън, а социалните контакти и забавленията остават на много заден план.
Липсата на баланс между личния и професионалния живот може да създаде много проблеми, при това излишни, затова поддържането на равновесие между тези две, съществено важни за човек екзистенциални сфери, е откровено наложително. Но това не винаги е лесно и обикновено на преден план стои въпросът „Как да го постигнем?”
Какво представлява концепцията „баланс живот-работа”?
Балансът между професионалния и личния живот е концепция, включваща правилно поставяне на приоритети между „работата“ (кариера и амбиция) и „начина на живот“ (здраве, удоволствие, свободно време, семейство и духовно развитие /медитация).
Прочетете повече: Какво е Mind-Body тренировката и за кого е подходяща?
Поддържането му е сравнително лесно, когато човек е фрилансър или има професия, която не изисква физическото му присъствие в определено време и на определено място. В тези случаи обикновено офисът е у дома, навън, а понякога и на друг континент, а и не се налага да се дават отчети и да се влиза в обяснения с шефа.
Разбира се, концепцията не залага принципа, че балансът между работата и живота трябва да е равно разпределено време. Опитът да се планират равен брой часове за всяка една работа и лични дейности обикновено е нерентабилен и нереалистичен, защото животът е динамичен и по дефиниция неравномерен.
Най-добрият индивидуален баланс варира във времето, често на дневна база. Правилният баланс днес вероятно ще е различен утре, както и когато човек има семейство или не, когато има деца или не, когато започва нова работа или вече има години опит. Няма универсална формула за това.
Как можем да постигнем баланс?
В наши дни балансът между професионалния и личния живот може да изглежда като невъзможно постижение. Технологията прави работещите достъпни денонощно. Страхът от загуба на работата стимулират отдаването на повече часове. Според проучване на Harvard Business School, проведено преди време, 94% от запитаните съобщават, че работят над 50 часа седмично, почти половината са заявили, че са работили и повече от 65 часа седмично.
Прочетете повече: Стресът на работа: как да го идентифицираме и неутрализираме?
Експертите са категорични: стресът от безкрайния работен ден е вреден. Той може да навреди на отношенията, здравето и цялостното щастие. И въпреки че балансът между професионалния и личния живот означава нещо различно за всеки човек, специалистите в тази област споделят няколко съвета, които могат да ви помогнат да постигнете подходящото за вас равновесие.
Притъпете перфекционизма
Много от отличниците в училище развиват перфекционистични наклонности в ранна възраст, когато изискванията за времето им са ограничени до училище, хобита и може би работа след училище. Склонността към перфекционизъм е по-лесно да се поддържа като дете, но когато човек порасне, животът става по-сложен.
Прочетете повече: 10 лесни начина да постигнем дълголетие
С издигането и развитието в кариерата или увеличаващото се семейство отговорностите никнат като гъби и ако склонността към перфекционизъм бъде оставена без контрол, може да стане разрушителна, казва коучът д-р Мерилин Пудер-Йорк, автор на „Ръководство за оцеляване в офиса”. Според нея ключът за избягване на прегряването е като човек спре да иска от себе си съвършено свършена, а по-скоро достойно свършена работа.
„Изключвайте се”
От дистанционна работа до програми, които улесняват офисната, технологиите ни помогнаха в много отношения. Но това създаде и очаквания за постоянна достъпност.
Има ситуации обаче, когато човек просто трябва да изключи телефона и да се наслади на момента. Телефонните известия прекъсват времето за почивка и образуват стрес, така че не пишете съобщения по време на футболния мач на детето си и не изпращайте служебни имейли, докато сте със семейството си. Така ще развиете по-силен навик за устойчивост, а устойчивите хора се радват на по-голямо чувство за контрол над живота си, докато реактивните хора имат по-малко контрол и са по-склонни към стрес, казват специалистите.
Прочетете повече: Има ли „добър стрес“ и какви рискове крие?
Упражнения и медитация
Дори когато сме твърде заети, винаги намираме време за най-важните неща в живота – хранене, къпане, спане. А в момента, в който календарът със задачи се напълни, друго също важно нещо – упражненията – често са първото нещо, от което се отказваме.
Движението е един от най-ефективните начини за редуциране на стреса, защото стимулира производството на ендурфин, който подобрява настроението.
Прочетете повече: Джогинг за здраве, добра фигура и тонус
Без значение дали става въпрос за фитнес, йога или медитация, упражненията не бива да се пропускат, категорични са специалистите. Дълбоко вдишване и издишване по път към работа и 5-минутни сесии за медитация сутрин и вечер са добър вариант за начало, особено за истински забързаните хора. Те раздвижват парасимпатиковата нервна система, която отговаря за почивката и храносмилането на организма. Колкото по-често се прави, толкова по-бързо и качествено ще се усети резултат.
Ограничете дейностите и хората, които губят време
Идентифицирайте най-важните неща в живота си и се уверете, че те наистина отразяват вашите приоритети, а не нечии други. След това заложете твърди граници, така че да можете да отделите качествено време на тези приоритетни хора и дейности.
Оттам ще бъде по-лесно да се определи, какво трябва да се изчисти от графика. Ако електронната поща или интернет сърфирането губят твърде много от времето ви, установете правила, които да ви придържат към поставената задача. Това може да означава изключване на имейл известията, на които да отговаряте през определен период от време. Ако безгрижно сърфирате в блогове с котки или във Facebook, когато трябва да вършите работа, опитайте да използвате приложения за по-добра пордуктивност като Freedom, LeechBlock или RescueTime.
Започнете с малко
Почти всеки е минал през това – подлагане на диети с катастрофален край, новогодишни обещания, забравени още през февруари и т.н. Същият ефект често се постига и при желанието да се установи баланс между работата и личния живот, когато сме предприели твърде много начинания за кратко време.
Прочетете повече: Сила, здраве и балансирам ум с енергия от слънцето
Много хора правят драстични промени в тази насока, като например да съкратят работната седмица от 40 на 20 часа, да увеличават дневния си пробег от 0 километра на ден до 7-8 километра и други подобни. Но това е рецепта за сигурен провал.
Връщането на баланса в живота става по малко и постепенно, за да има успех.
„Ако се опитвате да промените даден сценарий в живота си, започнете с малко и изпитайте известен успех. Започнете да градите от там”, казва Робърт Брукс, професор по психология.
Защо е необходим?
Концепцията за „баланс живот-работа” заема основно място в политиката на много компании, фирми и големи мегаструктури на запад. През последните години и в България.
От една страна постигането на баланс е важно за самите работещи. Различни изследванията показват, че когато човек не чувства, че контролира времето си, а обратното, болестите и бърнаутите могат бързо да го повалят. Липсата на баланс между личния и професионалния живот често води и до неудовлетвореност от работата, дори и да е била мечтаната, което допълнително затормозява.
Прочетете повече: Какво е бърнаут и как да се справим с него?
Добре известно е, че продължителното работно време може да увеличи и тревожността, което има редица сериозни последици за здравето. Те включват:
- Чести главоболия
- Високо кръвно налягане
- Хронично безсъние
- Депресия или проблеми с управлението на гнева
- Отслабена имунна система
Когато човек си мисли, че дава твърде много от времето и енергията си в една област от живота си за сметка на друга, може да почувства и вина, съжаление и разочарование, което може да даде отражение върху личните взаимоотношения и самочувствието.
Прочетете повече: 10 вредни навика, които повишават нивата на стрес
Всичко това пък значително повлиява и понижава продуктивността на работещите, което пък е загуба за фирмата. Когато служителите имат усещането за контрол и собственост върху личния си живот, те имат по-добри взаимоотношения с ръководството и са в състояние да оставят работните проблеми на работното си място, а домашните у дома. Балансираните служители са по-мотивирани и по-малко стресирани по време на работа, което увеличава производителността на компанията и намалява броя на конфликтите между колегите и мениджмънта.
Компаниите, които насърчават баланса между професионалния и личния живот, са много привлекателни места за работа и привличат ценни кадри. При тях няма и голямо текучество, което води до по-малко времеемко обучение, повече лоялност и по-висока степен на вътрешен опит.
Сред политиките, които фирмите развиват, за да осигурят нужния баланс са:
- Осигуряване на достъп до зала за упражнения по време на работа
- Гъвкаво работно време
- Услуги за гледане на деца
- Фирмени комплименти – тиймбилдинг, тематични дни, колективен обяд навън, а не в офиса, плодов или сладък ден от седмицата и т.н.
- Осигуряване на добро здравно покритие за всички служители, дори на тези на непълно работно време
Прочетете повече: Как да се справим с претоварването с информация?
Потърсете компания с подобни политики или опитайте да постигнете тези привилегии на настоящото си работно място, за да подобрите баланса между работа и личен живот.
А ако искате да се отърсите напълно от стреса и да презаредите батериите на духа и тялото си, няма да ви се наложи да търсите дълго, защото Pulse Health Center предлага специализирани програми за антистрес, които предоставят точно това.
Вижте нашите предложения тук или научете как да заживеете по-балансиран и добър живот в нашия блог.